fredag 9 april 2010

Sofia Hellqvist och bikinibilderna


Sofia Hellqvist plåtas av mig till Miss Slitz 2004 på M2 studios i Årsta


Foto: Tony Kollberg 2004

Sofia Hellqvist och Slitz bilderna
Jag tänkte skriva några rader om min bild av Sofia Hellqvist som jag träffade år 2001 första gången och gjorde en test plåtning med. Jag hade på den tiden min agentur SimAgency som jag involverade henne i redan samma år. Jag minns väl att hon inte hade några storsinta drömmar att bli nån supermodell trots hon redan hade gjort några jobb för Stockholmsgruppen eller om det var Mikas, jag minns inte exakt, nått av dem var det. Jag jobbade mycket åt tidningen Slitz i den vevan när vi möttes och tidningen skulle ha sin årliga tävling Miss Slitz.

Hon ville absolut inte vara med i Slitz
Jag har ju levererat rätt många modeller till tidningen Slitz genom åren och Sofia var en av dem. Slitz behövde tio kandidater och jag fick med fem modeller till tävlingen varav Sofia var en. Hon ville absolut inte medverka i tidningar som Slitz till en början, det var absolut inte hennes grej alls sa hon rätt bestämt. Men efter några samtal med tidningen Slitz så gick hon till slut med att vara med i tävlingen och tog det hela med en klackspark.

Ett förtydligande var att jag frågade henne lite försiktigt om hon ville vara med som kandidat men hon tackade nej först, men redaktionen på Slitz frågade mig om de kunde få prata med henne och jag frågade Sofia om det var ok att de ringde upp och hon sa visst. Det var Tobias Wickström på Slitz som pratade med henne och fick henne att tacka ja att vara med. På den här tiden var Sofia okänd för den breda massan, och ingen av oss hade den blekaste aning vad som skulle hända ca 10 år senare!

Sofia och Carl Philip
Sen så vet vi alla idag som händer med i mediavärlden om rykten om Sofia och Prins Carl Philip. Direkt så blev det svarta rubriker om bikinibilderna osv... Det är väldigt lustigt hur det kan bli med tanke på att Sofia är en väldigt jordnära tjej med båda fötterna på jorden och distans till det mesta men ändå våga bryta lite mot traditionella mönster och fördomar. Hon kan föra sig i alla typer av sammanhang men sköta det professionellt utan att flyga upp i det blå.

Volontär i Afrika
Hon jobbar tex som volontär i Afrika och hjälper svårt sjuka fast hon egentligen skulle kunna jobba som modell och tjäna stora pengar. Jämför man det med Carl Philip som lever på hela Svenska folkets bidragspengar och åker runt och kraschar sportbilar (nu tog jag i lite, han är en grym förare) så kan man ju ställa det i kontrast till hjälparbetare. Om den där guden vi kan läsa om i bibeln skulle existera på riktigt, så tror jag Sofia är en sån som skulle få återuppstå för sina goda gärningar och omtanke om de som har de sämre. Hon har verkligen ett gott hjärta.

Länge leve konungen
Nu vill jag inte svartmåla Carl Philip jag vet ingenting om vad han gjort för de behövande och säkert har han skänkt stora summor eller gjort annat. Och det är ju inte Car Philips fel att vi har ett system där kungafamiljen kostar en del pengar! Ingen kan ju bestämma vart vi ska födas eller av vem! Jag är dessutom för kungahuset och tycker det är bra att Sverige har ett ansikte utåt som representerar Svensk kultur, normer och värderingar.

Media är som en ballong
Som vanligt när det händer en sån här grej med bikinibilder så blir det ett jäkla tjohej i media. Har en person gjort 99 bra saker men en enda mindre bra så är det den "negativa" som allt fokus kretsar runt utan att lyfta fram något av det som är bra! Är det seriös media? Hade Sofia varit med i en porrfilm eller särat på benen hade man förstått det hela, men folk blandar nog ihop Slitz med porr. Vi lever i Sverige år 2010 men man kan tro att man sitter i ett apberg i Libanon. Alla kastar sten hej vilt utan någon djupare eftertanke som kan få förödande konsekvenser för den enskilde.

Som ett apberg i Libanon
Det måste vara ett helvete att vara kändis utan att kunna ta ett enda steg ute på gatan innan det hänger en hel klase fotografer eller att det blir rubriker så fort någon snyter sig. Har inte folk viktigare saker att tänka på? Det är inte konstigt att världen ser ut som den gör.

Som klippt och skuren för en kung
Om det är något Sofia borde ha, så är det cred för hennes insatser i Afrika. Och Sofia skulle jag själv säga är "flickvänsmaterial" för en kung, bättre kan det väl inte bli med en som vågar göra några "småbusiga" steg i sina unga dar inom ramens gränser. Om det nu skulle stämma om det här med Carl och Sofia så önskar jag dem bara lycka till. Sofia är verkligen en underbar och trevlig person som kan föra sig.

Det här påminner lite om Tone i TV affären och även Isabel som vann Miss World.

- Vilken dubbelmoral, TV 4!
- Fröken Sverie & Olof Palme!

Sofia Hellqvist har vikt ut sig i Slitz
Sofia Hellqvist visar badmode (ett jobb jag gjorde för Nelly.se)
”Jag visste direkt att det skulle bli bröllop”
- Sofia visar bröllopsklänningar för XOXO Magazine

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Tony Kollberg said...

Jag är också vän, jag och Sofia pratar nu med. Sånt som redan är publiceat och redan finns ute...

Dom här bilderna är inte något konstigt med.

Det här ämnet är klart i media nu.

Viktigast är att media nu förstått att hon är en reko tjej.

5:06 em  
Anonymous Anonym said...

Bikini bilder och Bikinibilder??

Är inte detta vad man kallar för porrbilder?

Se och döm själv...

http://www.cotilleando.com/attachments/f12/70960d1263384436-carlos-felipe-de-suecia-tiene-nueva-novia-getimg-2.jpg

http://www.cotilleando.com/attachments/f12/70962d1263384436-carlos-felipe-de-suecia-tiene-nueva-novia-getimg.jpg

http://www.cotilleando.com/attachments/f12/70961d1263384436-carlos-felipe-de-suecia-tiene-nueva-novia-getimg-3.jpg

6:32 em  
Blogger Tony Kollberg said...

Det är ingen som vet om det är Sofia på bilderna eller om det är ett montage.

Det finns flera frågetecken

1 Bilderna är suddiga och inte skarpa, ingen har sett dem högupplästa i orginal + det borde ha kommit fram fler bilder ur den serien.

2. Jag har jämfört pigmenten med mina orginalbilder och de stämmer inte + hon hade ingen tattuering när jag plåtade henne.

3. Det är ingen svensk fotograf som tagit bilderna heller, det borde nått mina örn direkt + jag har bra koll på de flesta fotografer här i Sverige inom detta område (på den tiden)

Sen så är inte det där porr, inga könsdelar syns eller grova poser, toppless är inte porr. Men de finns ju dom som tycker Slitz och Café är prr, allt är relativt och i betraktarens ögon.

Om man sedan tänker på vad som kommit fram för snack runt kungen tex om sidoprassel med Camilla Henemark, eller Silvias papppa som nazist, vad blir då detta? Är kungen bättre än Sofia eller rätt person att döma? Ingen är syndfri.

Om det är Sofia så var detta före och alla har rätt att göra sina val. Det hade varit värre om det varit en porrfilm eller att det var en total festprisse på stureplan som gjort både det ena och det andra.

Skulle hon varit en totalt lösaktig tjej, skulle Carl Filip gett henne fingret förlängesedan, men nu har medierna förstått att Sofia är en reko tjej och inte är den där typiska slavan som de försökte måla upp.

7:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home