torsdag 23 april 2009

Nya ljudlösa fläktar från Noctua



Bygg tystare dator
Jag såg att Noctua släpper nya och förbättrade chassie-fläktar
. Det ser jag fram emot, jag kör själv med de befintliga fläktarna NF-S12 från Noctua och min dator är knäpptyst som den är redan nu.

Olika varvtal
Jag såg att de nya fläktarna kommer att finnas i tre olika varianter med olika varvtal (rpm), själv har jag tre stycken Noctua-fläktar på 800 varv och en på 1200 varv i min dator, och den på 1200 var är aningen onödig eftersom man kan höra ett svagt sus om man lyssnar riktigt noga noga.

Ljudlöst i datorn
En av de nya Noctua NF-S12B FLX ligger på 900 varv vilket räcker alla gånger med en ljudnivå på endast 10,6 dBA (decibel) och är i princip helt ljudlös. I min dator ligger temperaturen konstant runt 25 grader.

Så för alla som vill bygga ljudlösa datorer är dessa fläktar något jag rekommenderar.

Läs mer på Sweclockers.

Etiketter: , ,