tisdag 6 mars 2012

Dags att köpa ny SSD


Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB
Jag funderar på att skaffa en ny SSD disk och ha som systemdisk. Just nu så har jag en Intel X25-M G2 80GB som systemdisk och den snurrar på riktigt bra. Min Windows 7 installation bootar på ca sju sekunder och att starta upp program går blixtsnabbt, ändå så är min befintliga SSD "långsam" jämfört med Intels 520 serie.

Prestanda för Intel 520
Läshastighet: 550 MB/s
Skrivhastighet: 500 MB/s
Gränssnitt: S-ATA 6Gb/s

Prestanda för min nuvarande SSD
Läshastighet: 250 MB/s
Skrivhastighet: 70 MB/s
Gränssnitt: S-ATA 3Gb/s

Mer än dubbel prestanda
Jag skulle med andra ord få dubbel prestanda (på pappret) eftersom Intels nya SSD har Sata 6 GB och mer än dubbelt så hög läs och skrivprestanda än min nuvarande + mer lagringsutrymme. 80 GB som jag har nu är lite tajt och räcker i princip bara till operativsystemet och några av mina viktigaste program. Resten av programmen har jag installerade på en separat (betydligt långsammare mekanisk) disk.

Pris: Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB (1495 kr).

Etiketter: