tisdag 28 april 2009

Intel Core 2 Quad Q9550s 2,83GHz

Intel Core 2 Quad
Jag sitter och kollar runt på processorer till min nästa dator jag tänkte bygga så fort Windows 7 lanserats. Den cpu jag spanat in just nu är Intel Core 2 Quad Q9550s 2,83GHz.

Energisnål
Det som imponerar med den tycker jag är att den endast drar 65 watt, det är lika mycket som min nuvarande Intel Core 2 Duo E8500 3,16 GHz! Det blir dubbel prestanda till samma elförsörjning och lika låg värmeutveckling (förhoppningsvis), min nuvarande cpu ligger runt 30 grader i snitt med passiv kylning (jag gillar ju ljudlösa datorer).

Intel Core i7
Jag kommer avvakta med att skaffa Intels nya I7 processor, anledningen är att jag tycker den drar för mycket ström, I7 ligger på hela 130 watt och med tanke på de program jag kör i nuläget så räcker min E8400 riktigt bra just nu och med en Q9550s så får jag dessutom två extra kärnor till, hur många program som utnyttjar fyra kärnor som jag kör om ett år får framtiden visa.

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

tja. Om jag vill köpa en bärbar dator som med ett enda syfte: att spela krävande datorspel på - vad har du för tips angående det?

Fan va mycket grejer det handlar om, pallar inte.

Tack på förhand.

6:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home