torsdag 27 januari 2011

GIMP för Windows imponerar



Gimp 2.6.11 för Windows
Idag testade jag Gimp version 2.6.11 (för Windows). Jag brukar med jämna mellanrum testa Gimp för att se hur det utvecklar sig. Självklart kör jag Adobe Photoshop för bild redigering, men det kostar som sagt skjortan. Frågan är om det finns något gratisalternativ som står sig mot Photoshop. Oftast så tycker jag de flesta alternativ jag provat ligger hopplöst efter jämfört med Photoshop i de flesta kategorier som enkelhet, funktioner, lagerhantering och gränssnitt.



Men nu tycker jag faktiskt Gimp börjar närma sig lite mer som ett enklare alternativ till Photoshop. Förut tyckte jag att användarupplevelsen i Gimp har varit sisådär och för mycket Linux i menyerna och annat, men nu känns det stabilt och enkelt, det börjar arta sig. Modellen (Amanda) på bilden är plåtad i min studio på Linnégatan.

Här kan du ladda ner senaste versionen av Gimp.

Foto: Tony Kollberg

Etiketter: , , ,