måndag 15 februari 2016

Varför detta ocker Microsoft?











Varför betala dubbelt?


En sak som jag länge undrat över är varför man måste betala extra summa varje år för att kunna spela Xbox spel online. Xbox live kostar över 400 kr per år, det är kanske inte någon extrem summa, men jag tror Microsoft tappar många spelare just när folk ska förnya sitt Xbox Live. Ofta har man redan spelat och klarat ut flertalet av spelen man äger, och man kör dem kanske inte så jätte ofta online.

I mitt fall så finns det två spel jag kör online sporadiskt, det första är NHL 16 samt Halo. Det är två spel i mitt fall som jag måste betala över 400 kr för att kunna spela med en vän online! Jag tänker på ungdomar som kanske är i 15-20 års åldern som knappt tjänar så mycket pengar känner att dom kanske inte vill lägga en stor summa för att kunna spela äldre spel några gånger till och drar sig för att förnya sitt Xbox Live.

Spel som är över 3 år gamla, borde släppas fria att spelas online utan medlemskap för att behålla spelarna. Här blir det ju moment 22 att många avskräck att förnya sitt medlemskap, så spelen tappar spelare och skrämmer bort nya spelare för att det är för få som spelar.

Om man redan har haft Xbox Live i ett år så borde man få rabatt så det tex kostar 100 kr att förnya ett år till.

Dyrare med Xbox än PC
En annan sak som jag tycker är konstigt är att Xbox spelen nästan alltid är ca 100 kr dyrare än PC versionerna, och PC versionerna har ju dubbelt så bra grafik och bättre prestanda, många titlar på Xbox klarar tex inte ens 60 fps på Xbox One!

Jag tycker det här är ocker av Microsoft. när spelen redan är dyrare på Xbox än på PC där det är gratis att spela dem online. Det vore bättre om betalade några tior extra per spel när man köper dem så kan man spela dem online tills vidare.

Det som är så trist är att om man avslutat sitt Xbox live och kanske plockar fram sin Xbox 3-5 år senare och vill spela så vill man inte betala över 400 kr bara för att kunna spela ett spel. Nu finns det förståss billigare alternativ men ändå.