onsdag 18 januari 2017

Allt om Nintendo Switch

Switch
Alltid kul med ny konsol
Den 3:e Mars släpper Nintendo sin uppföljare till Wii U. Själv har jag haft en Wii U sedan 2013 vilken blev min första Nintendo konsol förutom Game & Watch från 80-talet och är väldigt nöjd med den. Jag har även en 3DS som jag brukar ha med på resor.

Förväntingar
Förväntningarna var höga inför kommande Switch. Den enda nackdelen med Wii U är att hårdvaran är för klen för att köra de riktigt stora tunga tripple A titlarna som tex GTA V, Battlefield, Codemasters F1 2016. Dessa spel kräver väldigt mycke hårdvara om de ska klara att köras i 60 fps och 1080p vilket är standard på en standard gaming PC.

Tveksam prestanda
Helst av allt skulle jag endast vilja ha en enda konsol i mitt varagsrum där jag kan spela alla spel från Nintendo och övriga tredjepartstillverkare, så slapp man ha flera olika konsoler för olika spel! Tyvärr så visar det sig att Switch kommer inte klara av de titlar som PS4 och XO klarar idag med samma prestanda. Switch kommer tex inte kunna klara ett spel som F1 2017 i 60 fps (vilket är ett måste i bilspel) och 1080p vilket borde vara en självklarhet år 2017. PS4 Pro klarar tom att köra vissa spel i 4K. En stor besvikelse på Switch att inte nå upp till standard!

Portabel hybrid
Men Nintendo riktar sig o andra sidan inte till hardecore gaming utan mer casual gaming. Konsolen är ju en hybrid för att man ska kunna ta med sig konsolen och spelar varsom helst, men då undrar jag om det inte är bättre att ta med sig en 3DS som är mer portabel.

Fördelar med Switch
+ Går att ta med sig (men får sämre prestanda odockad)
+ Starkare hårdvara än Wii U
+ Cartridge (snabbare laddtider)

Nackdelar
- Dyr! (ca 3700 kr)
- Fortfarande för klen hårdvara för köra tyngre titlar som tex GTA V
- Inte bakåtkompatibel med tidigare spel eller tillbehör som tex Wii remote
- Inget Virtual Console
- Inget Netflix
- Tveksam batteritid (2,5 - 6 timmar beroende på spel)
- Dyra spel (ca 600 kr)

- Fortfarande "bara" 6,2-tums skärm men nu i 720p (ej 3D)
- 32 gb lagrinsutrymme (går att expandera)
- Inte särskilt hett spelutbud