söndag 1 april 2018

RGB gaming dator 2018




















Bygg dator med RGB belysning

Nästa dator jag tänker bygga så får det bli en med RGB belysning! Jag har tidigare tyckt att det är geeks som pysslat med detta, men jag har tänkt om. Mina datorer har jag alltid gömt under bordet för att både spara plats och det ser ganska tråkigt ut.

Men idag så kan datorn faktiskt bli lite som ett akvarium på skrivbordet som lyser upp tillvaron typ kvällstid typ som en lava lampa! Det går ju styra belysningen så den är diskret och inte störande.

Datorkomponenter
Nu kommer jag inte göra någon djupare förklaring till vilka komponenter jag valt.
Dator med fokus på gaming
Det finns säkert snyggare chassin är Fractal Design R6 men jag har kört med Fractal Designs chassin i snart tio år nu och de är väldigt lätta att bygga i. För mig räcker det med att moderkortet och grafikkortet lyser i RGB färger samt chassifläkten.

Processor och minne
Jag har även valt Intels nya i5:a som idag har sex kärnor. Det tyngsta spel jag kör idag är GTA V och det utnyttjar inte mer än fyra cpu kärnor, så för spel finns det ingen vits med en i7:a i dagens läge för min del i spel. Det är viktigare att lägga mer krut på grafikkortet som tex GTX 1070 som klarar att driva de flesta av dagens spel i 60 fps och ultra settings.

16 GB ram räcker för alla dagens spel men ska du pyssla med tex videoredigering så skulle jag rekommendera en i7:a med 32GB ram.

Tysta komponenter är viktigt
Jag gillar datorer som är knäpptysta och därför har jag valt ett nätaggregatet och grafikkortet som båda är semi passivt kylda, även cpu-kylaren från Noctua är väldigt tyst.

Lagring
De nya M2:diskarna är det självklara valet att köra som systemdisk för operativsystemet eftersom de är betyligt snabbare än SSD och jag väljer en 500GB SSD disk som sekundär disk. Behöver man en optisk enhet skulle jag rekommendera denna eller dessa om du vill titta på Blu Ray.

Övriga tillbehör
Snabblista om man behöver ytterligare kringutrustning
Relaterade länkar

Etiketter: , ,