måndag 29 mars 2010

En eldriven mountainbike



EcoRide Summit
I år funderar jag på att köpa en elcykel. Jag har spanat in en del olika alternativ och den här tycker jag verkar rätt cool. Den här hojjen behöver man inte ens trampa själv om man inte känner för det! Det kan vara rätt skönt i motvind eller uppförsbackar att bara dra lite på gashandtaget så kör cykeln i 25 km/h (normal snittfart är ca 16 km/h när man trampar).



Stockholm - Sigtuna på en laddning
På en laddning kan man åka upp till 70 km på bara batteriet (Stockholm - Sigtuna), resten av streckan får man trampa själv om man vill åka längre. Ett perfekt sätt att ta sig fram inne i stan och eller ruffigare terräng så slipper man allt svett och flås.

Mer detaljer och info finns här.

Etiketter: ,

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Verkligen intressant.

Det fick mig att läsa på lite om elcyklar. Definitivt något jag kommer att pröva. Blir jag inte besviken vid provcyklingen så kommer jag antagligen att slå till.

En korrigering, man får ingen hjälp av motorn när man inte trampar. Detta för att fordonet skall kunna klassificeras som cykel.

/Bo

9:14 em  
Blogger Tony Kollberg said...

Den är verkligen grym, testade den nyligen i Ecoride:s stockholmsbutik och den levde verkligen upp till vad jag trodde!

Sen ang elmotorn så behöver man inte trampa alls om man inte vill, man kan dra på gashandtaget från helt stilla stående så åker cykeln iväg direkt utan att trampa och den håller 25/kmh (snabbare än vad man cyklar i snitthastighet)

Helt perfekt att ha inne i stan så slipper man alla jobbiga broar som tex västerbron och liknade.

8:35 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, jag slog till i våras. Tack för tipset.

Har cyklat drygt 100 mil på den nu. 6 mil om dan till jobbet.
Det funkar på en laddning i mitt fall.

Hade lite problem med ekrarna i framhjulet i början; nipplarna skruvade upp sig!

Du har rätt angående att elmotorn kan startas via ett gashantag utan att man behöver trampa. Det är inte lagenligt dock ;)

/Bo

8:51 em  
Blogger Tony Kollberg said...

Varsegod, jag köpte en själv idag (fick den som present på min födelsedag)

Jag la upp ett videoklipp på hemvägen från butiken i sthlm. Ska göra ett ordentligt videoklipp sen när det är bra väder.

http://www.youtube.com/watch?v=wq7x9qJMnn8

Men den är riktigt skön att åka på, snabbaste sättet att ta sig fram i Sthlm :)

7:32 em  
Blogger Elisabeth Stjernstoft said...

juste!

9:40 em  
Anonymous Anonym said...

Nu när du har haft cykeln i ett drygt år, är du fortfarande lika nöjd? Det vore trevligt med en liten uppdatering!

11:45 fm  
Blogger Tony Kollberg said...

Jag är helnöjd, skulle jag köpa ny cykel idag skulle jag köpa precis samma cykel. Den är perfekt för storstadsmiljö och om man vill cykla i lite ruffigare underlag.

Batteriet fungerar jättebra och den går som sagt i 25 km/h

2:41 em  
Anonymous Anonym said...

Okej, tack för uppdateringen! Det blir nog en sådan här cykel för mig med.

3:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home