onsdag 22 mars 2006

Beyond the yellow brick road

Idag har jag inte gjort speciellt mycket. Gjorde en snabb plåtning med en vän på eftermiddagen som behövde nya bilder. Just nu sitter jag och bygger en ny webbsajt och lyssnar på gamla sköna låtar från 70/80-talet. En era som jag tydligen aldrig kommer loss ifrån!

Genomtänkt
Jag tycker musiken var mycket bättre och genomtänkt på 70 och 80 talet. Orsaken till det var väl att syntarna inte riktigt slagit igenom som gjorde att i princip vem som helst kunde knacka ihop låtar med trummor och stråkar osv. De stora produktionerna fick konkurrens från One Hit artisterna helt enkelt. Blickar man tillbaka från slutet på 80 och 90- talet så minns man inte speciellt många grupper under 90- talet som kom och bestod.



Tidlöst mästerverk
Just nu sitter jag och lyssnar på Elton Johns fantastiska mästerverk Yellow Brick Road från 1973 som är inspirerad av filmen "The Wizard of Oz". Jag undrar hur han tänkte när han skapade sina låtar. På den tiden så var det inte bara att bajsa ur sig några hits för att sälja låtar och hamna på listor, det krävdes ju så mycket mer runt omkring än idag.

Det var kompositioner det som är helt tidlösa, och de låtarna är precis lika bra idag som när man lyssnade på dem första gången om inte bättre. Man upptäcker hela tiden detaljer i låtarna för varje gång man lyssnar på dem. Även innehållet kan få en ny betydelse och vinkel, beroende på vilken nivå man är på i livet!

Magisk!

Ett annat tidlöst mästerverk är David Bowies - Life On Mars?

Etiketter: