onsdag 23 maj 2007

Matreklam i brevlådan, nej tack!

Nu börjar jag verkligen lacka ur på all matrekalm som dimper ner i min brevlåda ständigt! Nu när miljöfrågorna äntligen börjar beröras i media och folk börjar bli mer miljömedvetna så tycker jag det är dags att börja använda förnuftet.

Jag tog nyligen en bild på min "skräphög" med reklam som kommit bara den senaste veckan, ta en titt nedan! Jag har inte läst ett enda papper av dessa, vissa saker är dessutom inplastade! Jag kan förstå varför pappersreklam en gång uppstod, men jag som tillhör IT-generationen och efterkommande tror jag får hicka av all pappersreklam! Skogen kan vi inte avverka i all evighet för att annonsera om tillfälliga extrapriser, det är inte sunt!



Vem läser matreklam?
Jag har många gånger ställt mig frågan varför finns matreklam? Är det någon i detta land eller någon som tror att majoriteten av Sveriges befolkning läser matrekalmen och handlar därefter?

Jag har aldrig i mitt liv gått till en matbutik efter att ha läst någon reklam i alla fall. Mat köper vi dagligen eller i alla fall några gånger i veckan. Jag tillhör den kategorin som går och handlar när det börjar bli tomt i kylen, och när jag kommer till affären så handlar jag efter vad jag känner just då. Jag skiter fullständigt om en biff kostar 3 kr mer eller mindre på Ica eller Konsum just vid det tillfället, jag tittar aldrig på priset eller jämför vilken butik som är billigast. Det är alltid något annat som är dyrare istället så det tar ut sig oftast!

Vilket blir billigast?
Jag undrar hur mycket skog det går åt i Sverige för varje utskick dessa matbutiker gör varje vecka för att få ut sin reklam i de Svenska hushållen, det kan inte vara några småpengar vi pratar om eftersom det är rätt stora volymer papper och som ska distribueras ut i samhället, det blir tunga transporter osv.. Vore det inte bättre att bara skippa pappersreklamen och sänka priserna direkt i affärerna istället? Det måste ju kompensera det hela enormt. Jag kommer köpa min mat på min vanliga matbutik på samma vis oavsett reklam eller inte, mat måste vi ju äta ändå. Det är skillnad på annan reklam som teknik prylar som vi inte köper så ofta, exempelvis en TV eller dator, men där kan vi ju söka upp butikerna på Internet, samt läsa reklamannonser på Internet och jämföra produkter i olika tester när vi vill.



Om jag vore politker så skulle jag strängt förbjuda matrkelamen ur miljösyfte. Jag tror de flesta partier borde ta till sig dessa frågor. Och jag tror snarare att den kedja som slopade reklamen skulle vinna flest kunder och förtroende, just för de skulle kunna bli föredöme för miljön. Jag skulle aldrig i livet gå till en butik som ligger ett par kvarter längre bort från min favoritbutik för att handla några enstaka varor billigare.

Jag tycker matbutikerna istället skulle kunna sätta upp en stor platt skärm precis vid ingången där de senaste extrapriserna visades i stor text, eller att man själv kan surfa till respektive lokala butiker på Internet och se senaste priserna. Varför annonserar matbutikerna exempelvis inte på de största nyhetssajterna på nätet som exempelvis Aftonbladet / Expressen mer, där tror jag de skulle nå ut mycke bättre än en lapp i brevinkastet! Jag undrar hur mycket skog vi skulle spara bara genom en sådan åtgärd, och tänk om alla länder gjorde så? Vad väntar vi på?

Använd IT-tekniken
Jag tillhör den nya generationen som använder datorer dagligen och jag tycker att det finns stora luckor att fylla just på detta område. Jag provade att gå in på de två största matbutikerna i mitt närområde på Östermalm i Stockholm och inte tusan fanns det någon aktuell information om vilka kampanjer och priser som gäller för de butikerna motsvarande den reklam jag får i min brevlåda! Det vore väldigt bekvämt om man tex kunde registrera sig på deras nyhetsbrev och få senaste priserna i mailboxen. Det skulle vara mycke smidigare om jag kunde gå in på nätet och titta innan jag gick ner till butiken och få inspiration på olika maträtter. Tänk om man dessutom råkat slänga pappersreklamen, eller kanske besöker någon på någon annan ort? Ska jag ställa mig och rensa i denna pappershög för att hitta senaste extrapriserna, vore det inte lättare att bara gå in på nätet eller mobilen och kolla? Uselt!

Bakåtsträvare och ekologisk reklam!
Det kommer alltid finnas de som säger, tar vi bort reklamen försvinner massa jobb! Hmm, Det är ungefär som när någon slutar röka så lägger den personen pengarna på något annat, pengarna kommer in på något annat ändå. Som jag skrev ovan så ligger matbutikerna långt efter på nätet och det är ju där de nya jobbtillfällena finns i så fall, de behövs bara lite omskolning och nytänkande för vissa. Välkommen till IT-samhället!




www.coop.se
www.ica.se
www.lidl.se
www.hemkop.se

Etiketter: ,