söndag 7 juni 2009

Ett ekologiskt och grönare Europa



Idag är det dags att rösta i EU-valet. Jag kommer rösta för ett grönare Europa.

Jag kommer rösta på det parti som vill göra det lättare att ta fram energisnålare teknik och hållbar energiförsörjning. Här är några av de viktigaste punkterna jag vill Europa ska bli bättre på

Några av de viktigaste miljöfrågorna
  • Utbyggnad av höghastighetståg mellan städer i EU
  • Underlätta för att ta fram el-bilar och laddstolpar i alla storstäder
  • Vindkraft ska komplettera kärnkraften (som i sig ska förfinas, men inte byggas ut)
  • Bättre källsortering och återvinning
  • Mer närodlad mat och mindre plast på alla varor i mataffärer
  • Utbyggnad av kollektivtrafik i storstäder
  • Utvidgad satsning på miljö och medicinsk forskning
Några bra miljöengagerade EU-parlamentariker jag gillar är Carl Schlyter (mp) och Anders Wijkman (kd). Se även Maud Olofsson (c) och Peter Erikssons (mp) tal i Almedalen.

Historik om kärnkraftsfrågan
Ett bra tips jag skulle vilja ge är att lyssna på P3:s dokumentär om folkomröstningen och striden om kärnkraften samt varför det är så viktigt att vi måste ställa om.

För mig står valet mellan Centerpartiet eller Miljöpartiet, jag tror jag får singla slant om vilket det blir.

Etiketter: ,

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Låter som bra val! Håller med om ett grönare europa! Ha en mysig kväll!/ Metrobloggen.se/meandmydays

11:14 em  
Anonymous Anonym said...

Det måste vara du som är "fotografen" som marie Plosjö skriver om i sin blogg om hur hon var ung och naiv.

12:29 fm  
Anonymous Färjan-Ruth said...

Ha en underbar sommar! God bless you! Kram. Båtpastor Ruth, Färjan-Ruth. VÄLKOMMEN OMBORD PÅ "Östersjöns absolut vackraste pärla", Färjan, Cinderella, som jag har döpt den till!

9:07 fm  
Anonymous Marie Plosjö said...

Anonym som tror det är Tony du har helt fel. Tony är en av mina närmsta vänner. Fotografen är en som jag inte skulle vilja umgås med och jag skulle definitivt inte länka till honom som jag gjort till Tony.

11:46 em  
Blogger Tony Kollberg said...

Det blev lite snurrigt här, jag och Marie Plosjö är nära vänner, vi plåtar då och då.

Det handlar om an annan fotograf om som marie haft trubbel med ang ung och naiv.

Marie var en av de första modeller jag lärde känna och plåtade redan 1999. Nuförtiden så plåtar jag inte så mycke mer modeller utan jobbar med data som jag gjorde innan.

12:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Om el i Sahara

http://www.dn.se/ekonomi/energijattar-lovar-fanga-saharas-sol-1.910631

5:07 fm  
Blogger Tony Kollberg said...

Tänkte bara säga att det blev Miljöpartiet jag röstade på i EU-valet.

Jag tycker Centern ballat ur helt när det gäller det ekologiska tänket och inte står upp för idealen och framtidstänket, dom viker sig hela tiden nu och svansar efter Moderaterna och fp alldeles för mycket.

Miljöpartiet har betydligt vassare politik för klimatomställande åtgärder som är långsiktigt bättre och billigare och dessutom en bra politik för småföretagare och bryr sig om svårt sjuka och mycket annat.

Centern skulle nog passa bäst om de hoppade ur alliansen och drev sin egen mitt-linje igen, det finns ingen poltitsk mitt längre, bara en klonad allians och tre andra partier (s, mp, v).

Just nu är det Miljöpartet som ligger mig närmast om hjärtat, men de som ballar ur och fjollar bort sig och viker sig i viktiga frågor tappar i trovärdighet.

MP har visat framfötterna enormt och övertygat, särskilt sedan de blev mer EU-vänliga men ändå med försiktigheten kvar.

8:42 em  
Anonymous Anonym said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

2:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home