tisdag 6 april 2010

Snabbtest av Nikon Coolpix S8000



Nikon Coolpix S8000
Idag så fick jag äntligen min Coolpix S8000 efter att Nikon "slarvat" bort min förra Nikon Coolpix S710 som jag lämnade in på service i höstas!

14 megapixel och 720p HD film
Så jag gjorde ett snabbtest direkt efter jag packade upp kameran ur kartongen och tog några snabba bilder för att se vad den gick för, och det blev inte så tokigt. Iallafall inte för att vara en pocketkamera på 14 megapixel. Jag tog bilderna i auto-läget med ISO 100 och högsta upplösningen 4320 x 3240 (300dpi).


Full vidvinkel 30mm (klicka på bilderna för orginal storlek)


Full Zoom 300mm (ingen digital zoom)



Slutsats och intryck
Mitt första intryck är att kameran är lätt att komma igång med, det är väldigt enkla och logiska menyer och den är snabb. Kameran hittar färgerna kalasbra i autoläget och brusnivåerna är helt acceptabla. Kameran är definitivt mer än en partykamera, men inte riktigt i samma klass som en systemkamera.

Mer info om kameran finns på Nikons hemsida.

Etiketter: ,

7 Comments:

Anonymous Linn said...

Intressant att läsa av någon som kan. Funderade just på vilken sorts kamera jag skulle inhandla. Vill ha något mer än som du beskrev det "partykamera".
Om du vill dela gärna med dig av retuschering..
ha en bra dag!

3:22 em  
Blogger Tony Kollberg said...

Den här kamerna duger nog till de flesta, om man inte ska jobba professionellt såklart.

Jag klarar mig med den, perfekt att ha med sig när man är på stan eller andra ställen utan att behöva släpa med sig en tung systemkamera, det är inte jättestor skillnad i bildkvalitet

10:08 fm  
Anonymous Anonym said...

Great Zoom example!

thanks!

9:38 em  
Anonymous Robert said...

Vi funderar på en S8000. Bra snabbtest då man snabbt fick en inblick hur bilder och filmklipp blir. Det blir nog en "brun" i veckan! :)

8:34 em  
Anonymous Ellenor said...

Hej, är på jakt efter en ny kamera så jag undrar vad anser du om bruset i bilderna med här kameran? alltså när bilderna visas i 100% på datorn. är det suddigt och grått eller ser man konturer skarpt?

färgerna verkar ju bli kalasbra iallafall!

8:36 em  
Blogger Tony Kollberg said...

Jag är helnöjd med kameran änsålänge sedan jag gjorde detta snabbtest.

Bruset är helt ok mellan ISO 100 - 200, men vid 400 börjar det svikta om man nu kikar i photoshop vid 100% förstoring, men inte så det är gräsligt.

Den digitala zoomen är enormt bra, har inte lagt in några bilder med digital zoom än men ska nog lägga in fler bilder.

Om videoklippet på youtube rycker lite här så är det inte så i verkligheten.

Jag petar in lite fler bilder snart.

10:29 em  
Anonymous Anonym said...

Detta är den perfekta bloggen för dig som vill veta om detta ämne. Du vet så mycket att det är nästan svårt att argumentera med dig (inte för att jag verkligen vill ... haha). Du sätter definitivt en ny dragning om ett ämne thats varit skrivits om i flera år. Bra grejer, just great!

9:39 fm  

Skicka en kommentar

<< Home