onsdag 28 december 2022

The ART of PHOTOGRAPHY


Foto: Tony Kollberg

Installerade en gammal hårddisk som legat och skräpat i en låda många år och hittade denna bild som jag tog runt 2001. Bilden är inte redigerad (förutom ärren vid brösten) men i övrigt orörd som den såg ut direkt ur kameran.

Bildredigering och appar
Jag slutade egentligen fota runt 2010 sedan papperstidningarna jag fotade för lade ner och min hälsa börjat svaja ordentligt, samtidigt som sociala medier börjat etablera sig och började ta över papperstidningar. På senare år så känner jag mig rätt rostig när det gäller bildredigering och idag finns det så mycket appar som gör jobbet så otroligt bra på bara några klick. Den här bilden ovan skulle säkert gå att boosta upp mer i färger osv, men jag låter den vara orörd som den var.

Fashion inte min styrka
Jag imponeras av fotografer som kan ta bra bilder utan redigering som förr i tiden då fotografer inte hade tillgång till datorer och Photoshop (tänker 70-tal). Min styrka har varit att "ta fram det snygga och sexiga" i en modell och hitta bra vinklar på ett symmetriskt vis och helst ska det vara tidlöst.

Och om jag skulle fota idag skulle jag försöka göra en mix mellan glamour och fashion generellt (fast det avgörs efter dagsform och modell). Jag har ju fotat en del mode även sedan jag hade min agentur SIM Agency och gjorde en del jobb inom mode/fashion, men den biten behärskar jag inte lika bra tycker jag, där finns det andra som är bättre än mig tycker jag.

Här är en artikel i Expressen från 2009 där jag nämnde om det.

Etiketter: ,