söndag 27 augusti 2006

Skillnader på bloggar

Jag läste nyss en intressant och träffande artikel om vad vi män och kvinnor brukar blogga om på IDG.se! Jag tyckte att det stämmer rätt bra överens med min uppfattning mellan kvinnor och män, dvs vad vi tycker är intressant att skriva om. Läs artikeln nedan.

Nu har kvinnorna tagit över bloggandet

Skillnader
Utav de bloggar jag läst på Internet skrivna av män och kvinnor så tycker jag det stämmer rätt bra i sin helhet vad artikeln tog upp. Kvinnor gillar exempelvis att skriva/läsa om mode eller vardagsbetraktelser, medans män föredrar mer teknik relaterade saker.

Imperial Star Destroyer Star Destroyer
Häromdagen höll jag på att skriva en artikel med hög geek-faktor. Jag tänkte nämligen blogga om en "Lego Imperial Star Destroyer" som jag hade sett ute på stan under en shoppingrunda! Detta hade nog varit totalt ointressant för de flesta kvinnor att läsa om, men för alla Starwars fans hade det säkert varit roligare! Jag tog mitt förnuft tillfånga tillslut och lade ner det hela! Detta hade varit en typisk "kill-artikel" tror jag. Men tänk va coolt att resa runt i Universum som Darth Vader i en Star Destroyer, hehe.

Mode - Ett nödvändigt ont?
Som artikeln på IDG nämde så verkar kvinnor gärna uppskatta att läsa om mode än teknik. Jag måste ju understryka här att mitt intresse för mode inte sträcker sig särskilt långt. Jag som typ skulle kunna köpa ett tio-pack kalsonger ur Konsums frysdisk uan att tycka något var konstigt, bara jag gillade färgen! Det säger kanske allt! Skulle exempelvis Ebba Von Sydow ta en titt i min garderob skulle hon säkert få en hjärtattack inom fem sekunder.

Professionell klädterapi!!
Nu ska jag inte ta i för hårt här och häda modevärlden, men jag hoppas ni förstår ironin här av att mitt klädintresse inte ligger på topp eller rättare sagt är nästintill obefintligt! Dock har jag inget emot att köpa märkeskläder om jag av någon anledning skulle råka hammna i en klädbutik! Men det är ytterst ovanligt. Min årsbudget för kläder brukar nog i snitt ligga under 2500 kr utan att ljuga. Jag skulle nog behöva en stor smula terapi inom detta område, men jag är nog ett hopplöst fall :)

Black hole approching! (Svart hål)
Jag är en sån där lirare som nästan hjälplöst sugs in i alla teknikrelaterade-affärer som en död massa som är på väg in i ett svart hål i universum. Ungefär som kvinnor nästan automatiskt sugs in i klädbutiker utan motvillja. Visst är det skillnad på kvinnor och män :)

Vad göra med 1500 kronor?
Vad tror ni jag skulle välja att lägga 1500 spänn på?
En Star Destroyer eller en skjorta från Hugo Boss? =)

Relaterade länkar i bloggen

Lego Imperial Star Destroyer
http://starwars.lego.com/en-us/Products/classic/6211.aspx

Star Destroyer - Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Destroyer

Hugo Boss
http://www.hugoboss.com/

Etiketter: ,