måndag 4 september 2006

Luftslottet Sverige!

Jag satt nyss och ströläste nyheter på Sydsvenskans webb och hittade en mycket intressant nyhet, som tar upp borgarnas och vänsterns syn på vad som räknas som riktiga jobb och inte!!

Läs artikeln nedan.

De jobbar – men har de jobb?
http://sydsvenskan.se/val2006/article181816.ece

Staten subventionerar nystartsjobb med topplöner
http://www.expressen.se/jobbochkarriar/1.654971

From nu kommer jag alltid att kalla Socialdemokraterna för bidragspartiet!

Jag har alltid undrat vilka det är som röstar på (S), det kan inte vara så mycke annat än folk som är LO-medlemmar, folk inom offentlig sektor, eller annan verksamhet som är finansierad av skattepengar. Jag vill understryka att jag inte är fiende till offentlig verksamhet, men skattepengar ska hanteras varsamt och sättas in där de bäst behövs och som inte bör eller kan drivas i vinnande syfte. Exempelvis polis, brandkår, äldrevård, försvar, miljövård, skola, och äldreomsorg...

Dela på jobben?
Angående dessa plusjobb som artikeln i sydsvenskan beskrev så är lönerna runt 15.000 kr i månaden per plusjobbare! För mig är det ofattbara pengar för att vara jobb skapade av staten för att "minska" arbetslösheten. Varför kan de inte halvera lönerna och arbetstiden isåfall om de nu vill hjälpa folk att få in en fot på arbetsmarknaden vilket de själva säger, än att det handlar om att snygga till statistiken? Jag skulle faktiskt lätt kunna tänka mig jobba cirka fyra timmar per dag med halva lönen. Då skulle de fått ner arbetslösheten med 4% istället för runt 2%. Och dessutom tror jag dessa jobb konkurrerar med riktiga jobb. Varför ska företag anställa personer för egna pengar när de kan ta en plusjobbare? Och dessa jobb som ändå upphör efter två år. Jag ser stora risker med att detta bara blir ett stort utnyttjande istället. Och alla hamnar i moment 22, dvs företagen vill ha något tillbaka för alla dyra inbetalade skattepengar och utnyttjar detta, och de arbetslösa får aldrig riktiga anställningar. Vissa av dessa jobb blir säker anställningar men knappast hälften av dem skulle jag gissa om ens det!

Moraliskt?
Och det kan nog inte kännas moraliskt riktigt att leva på andras skattepengar samtidigt som äldre fortfarande får dålig vård i ålderdomshemmen. Ptvi! Sossarna gör som vanligt att de skiter i att underlätta för näringslivet så riktiga jobb skapas så fler kan betala skatt än att leva på skatt, när ska vi då få chans att fylla dessa tomrum i äldrevården, skolan, polisen etc?

Detta kommer jag blogga mer inom kort!

Etiketter: