tisdag 12 september 2006

Fredrik Reinfeldt & Jens Assur

Idag passade jag på att gå på Resumébaren på Sture Compagniet där fotografen Jens Assur och Fredrik Reinfeldt var inbjudna talare. Jens Assur tycker jag är en riktigt duktig pressfotograf och han beskrev sina bilder och sitt engagemang för foto på ett enanstående sätt.

Fredrik Reinfeldt
Fredrik Reinfeldt på Sturecompagniet, Foto: Tony Kollberg

En sovande Fredrik Reinfeldt imponerar
Själva poängen med Resumés inbjudan av Fredrik kändes mer som ett pr/lobby-jippo än en politiks utfrågning i sakfrågor. Det blev ingen klassisk partiledar utfrågning utan mer peronliga frågor ur Fredriks vardag. Jag blev imponerad av Fredriks sömnrutiner när han fick frågan om hur han överhuvdtaget kunde sova på nätterna efter alla föväntningar som ställs på en partiledare, men Fredrik svarade kort och gott att han sommnar som på kommando så fort han lägger sig ner, något jag själv inte lyckats med en enda gång de senaste 10 åren! Men det har väl med att jag är djupt koffeinförgiftad på grund av att halva min kost består av kaffe!!

Filtrerar media politiken?
En annan intressant synpunkt som Fredrik tog upp är medias bevakning av politiken, han uttryckte att medierna är som ett filter mellan politiker och väljare, där medierna vinklar och sållar information som de själva vill ha den beroende på hur de själva står politiskt. Fredrik tycker politiker borde ges mer ytrymme att framföra politiken rakt ut till väljarna, så budskapen når fram ofiltrerat.

Alternativ lösning
Jag tycker att det finns en bra lösning på detta, varför gör inte alla politiska partier en egen videofilm om deras visioner och lägger upp på sina hemsidor som väljarna i lugn och ro kan titta på när de vill på Internet, där alla sakfrågor tas upp ur vardagen med olika exempel på olika sätt detaljerat? Det tror jag väljarna skulle uppskatta mycket.

Granskar media politiken bra eller dåligt?
Mediernas uppgift är ju att granska och kritisera politiken, men går de verkligen seriöst till botten med varje enskild fråga som man önskar? Ibland går det ju nästan till överdrift, ta exempelvis spionskandalen. Vissa skandaler får mer utrymme än andra, medierna väljer linje och vinklar mycket som de själva vill.

Vem granskar media?
Det kanske vore dags att filtrera medierna bättre hur de igentligen står polititiskt och hur pass insatta de är. Väljarna vill nog läsa och höra om politikens sakfrågor och helhet trots allt, inte skandalerna, det kan andra granska. SVT tycker jag har gjort en relatvit bra utfrågning för en gångs skull av varje enskild politiker, där de hinner gå igenom en rad viktiga frågor, än att samla flera partiledare där det ofta slutar i pajkastning och munhuggning. Så i detta val tycker jag medierna skärpt till sig en del från föregående val.

Jens Assur & Viggo Cavling
Jens Assur & Viggo Cavling (Resumé). Foto: Tony Kollberg

Media har inflytande och kan missbrukas
Det värsta jag vet är när media vinklar en detalj eller fråga i ett ämne, antingen av dålig granskining eller i värsta fall misstag. Ibland kan det vara medvetet eller omedvetet hur medierna väljer att presentera information som ska föreställa sanning för läsarna. Där tror jag Svenska folket saknar mediatränade ögon för att snabbt se igenom vad en journalist igentligen har för syfte med information som de vill nå ut med. Det kan få förödande effekter där huvudpersonen inte får en chans att objektivt uttala sig själv i media.

Se videoklipp från Resumébaren på Sture Compagniet

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej.
Jag håller på att skriva en granskande text om just hur stor makt media har och vem som egentligen granskar media.

Det står lite till just nu så jag googlade lite och hittade din blogg. Du verkar ha bra åsikter och tankar om detta men jag skulle vilja höra dom lite mer detaljerat.

Så om du orkar och vill vore det roligt ifall du hörde av dig. Jag nås på albinjansson@hotmail.com

Med vänliga hälsningar Albin Jansson

3:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home